Rozhovor: Julius Mlčoch, ředitel Pohřebního ústavu hl. m. Prahy

10. 02. 2017, Pohřební služba

 

Pro návštěvníky Pohreb.cz jsme připravili první z řady rozhovorů s představiteli pohřebních služeb. Jako první odpovídal pan Julius Mlčoch, ředitel Pohřebního ústavu hl. m. Prahy. Je mimo jiné jedním z odborníků, kteří odpovídají do naší poradny.

 

Jak jste se dostal k pohřebnictví?

Pracoval jsem 30 let ve strojírenství. Protože po roce 1989 se začala omezovat výroba, byl jsem nucen se porozhlédnout po jiné práci. Kamarád, který tenkrát pracoval v Pohřebním ústavu hlavního města Prahy potřeboval vedoucího technického oddělení a tak jsem k němu v roce 1992 nastoupil. Protože mám někde v genech zakódováno jakousi povinnost pomáhat lidem, tak to pro mne nebyl takový problém.

 

Co jste dělal předtím?

Jak již jsem uvedl jsem vyučený nástrojař. Pak jsem si udělal strojní průmyslovku a v podniku, kde jsem byl zaměstnán, jsem pracoval jako nástrojař, dále jako směnový mistr v nástrojárně, také jako technolog a nakonec jako mistr montáže. 

 

Jak se vyvíjela Vaše kariéra v pohřebnictví?

V roce 1992 jsem nastoupil na místo provozně- technického náměstka ředitele. V červnu 1993 odešel do soukromého sektoru ředitel organizace a já byl pověřen řízením organizace Pohřební ústav. Další vývoj kariery byl spojen s přechodem především ekonomické agendy na IT technologie, zavedení moderních technologií zpopelňování a dalších nových činností v pohřebnictví.

 

Jaké vidíte v pohřebnictví trendy? V čem se dle Vás změnily požadavky a nároky klientů?

Pohřebnictví od roku 1992 kdy jsem do pohřebnictví přišel udělalo velký krok ku předu. Jde především o zásadní zkvalitnění péče o zemřelého a výrazné zlepšení služeb pro pozůstalé.

Rozšířila se nabídka rakví od různých výrobců, dovezlo se množství hezkých pohřebních vozů, místo bývalých Škoda 1203 anebo velkokapacitních Avia Furgon. Máme v republice odborné pracovníky se zahraniční certifikací pro provádění balzamace a konzervace, a úpravy zemřelých.

 

Po jakych nadstandardních službách je největší poptávka?

Nadstandardní služby jsem popsal v předchozí odpovědi. Bohužel tyto služby jsou ze strany objednavatelů pohřbů málo využívány.

 

Kolik ročně přibližně realizujete pohřbů a jaké procento z nich je bez obřadu?

Za rok realizujeme přibližně kolem 2000 pohřbení. Z toho je asi 30% pohřbů bez obřadů. 

 

Ve kterých městech máte kanceláře a jakou máte regionální působnost?

Pohřební ústav hl. m. Prahy působí jen v městě Praze. Nemáme žádné regionální kanceláře nebo pobočky. 

 

Kam byste chtěl Vaši společnost směřovat v následujích letech? Jak se Vaše představa změnila od doby, kdy jste začal vést Vaši pohřební službu?

Jak již jsem popsal v předchozích odpovědích, změnilo se celkově poskytování služeb v pohřebnictví a tím pádem také poskytování našich služeb. Další vývoj práce Pohřebního ústavu musí reagovat na nové trendy, především v oblasti informatiky. Musíme dokončit digitalizaci dat o hřbitovních místech v urnových hájích Strašnice a Motol. V oblasti pohřebních služeb půjde o rozšíření nabídky služeb prostřednictvím webových stránek.  

 

Co byste dnes dělal jinak?

V pohřebnictví je každý poskytovatel pohřebních služeb závislý jednak na počtu úmrtí a také

na tom, kdo si u něj pohřeb objedná. Není správné využívat těžké situace pozůstalých

k získání objednávky.  Reklamu do nedávna upravovala regulace reklamy daná zákonem.

Mnoho se toho dělat nedalo. V současnosti již je zákon tolerantnější, přesto mám určité etické

zásady, které nechci porušovat.

 

Co se Vám povedlo a nepovedlo?

Především se povedlo a to díky pochopení města investovat do technologického zařízení krematorií. Povedlo se vybudovat síť objednávkových kanceláří po Praze a dostat tak služby blíže k pozůstalým. Co se nepovedlo, tak to je trochu složitější a asi by bylo zkreslené to zjednodušeně popsat.  

 

O pracovnících v pohřebních službách si někteří lidé myslí, ze jsou tak trochu divní. Jak to vidíte Vy?

Nevím, zda jsou trochu divní. Především je v nich velká snaha pomáhat lidem. Vždyť mnoho pozůstalých je v úmrtí někoho blízkého zcela v iracionálním stavu. Neví, co má dělat, kam se obrátit a tady musí nastoupit odborník a pomoci jim s jejich starostmi. Jinak musím říct, že pohřebáci jsou mimo svou profesi lidé veselí a umí ze sebe každodenní potkávání se se stresem dostat ven. 

 

Jaké máte koníčky?

V mém věku již na koníčky nemám moc času ani síly. Den již nemá 24 hodin, týden také nemá 7 dní a čas hrozně rychle běží. Takže z bývalých koníčků mi už zbyly jen práce kolem domku, péče o naše pejsky a pak setkání s kamarády z veslařského klubu, kde jsem trávil krásné časy malin nezralých.  

 

Jak často řešíte reklamace - a jaké nejčastěji?

Vždycky jak zkušenost praví, přijde období stížností a to vždy tak tři po sobě. Pak je zase dlouhou dobu klid. Většinou jsou to reklamace na nějaké pochybení při provedení obřadu. Jaký je Váš nejlepší a nejhorší pracovní zážitek? Nejlepší je vždy ten, když vidím, že se nám podařilo splnit představu pozůstalých o posledním rozloučení s jejich zesnulým. A nejhorší, tak to nevím, a pokud byl, tak jsem ho asi rychle vymazal z paměti. 

 

Nástupnictví - jak máte vyřešeno předání společnosti Vašim nástupcům?

Zatím nijak. To přijde na pořad dne, až zřizovatel usoudí, že bych již měl odejít. 

 

Varování: Která místa a aktivity jsou velmi nebezpečná, odkud například evidujete často tragicky zesnulé?

Jsou to všeobecné známe adrenalinové aktivity. Bláznivá jízda na motorce, požívání návykových látek a podobně.

 

 

Otázky připravil Ing. Aleš Pektor, www.pohreb.cz

 

Dotazy z poradny

Otázka - Pohřeb babičky

Dobrý den, mam dotaz. Jdu na pohřeb babičky. Pohřeb se koná ve stejném městě jako mám práci. Zaměstnavatel mi říka, že mam placene pouze 2h na pohřeb, na dobu nezbytně nutnou.. Jak zamestnavatel...

, 04.10.2018
Odpověď

v Nařízení vlády není stanovena doba 2 hodiny. Je tam uvedena nezbytně nutná doba k účasti na pohřbu, nejvýše 1 den. Hlavní slovo má však zaměstnavatel.

Julius Mlčoch
Otázka - Ostatky

Dobrý den, na začátku května jsme ukládali rakev s ostatky matčiny babičky do hrobu, kam byl před 37 lety pohřben manželčin dědeček. Nyní, když jsme upravovali hlínu na hrobě, byly hned na vrchu...

, 02.07.2018
Odpověď

Není to normální a svědčí to o špatné práci hrobníka. Určitě celou záležitost projednejte s provozovatelem pohřebiště.

Julius Mlčoch
Zobrazit celou poradnu

O nás

Pohreb.cz Vám poradí se vším, co je potřeba zařídit, když zemře milovaná osoba a je potřeba zorganizovat pohřeb. Připravili jsme přehledného průvodce krok za krokem, který Vám pomůže naplánovat pohřeb, objednat prověřenou pohřební službu i kamenictví a zajistit i případnou psychickou podporu.

 

více

Vyhledávání

Obchodní podmínky | Mapa stránek

Máte-li zájem o reklamu na www.pohreb.cz, ať již jste pohřební služba, kamenictví, případně jiná společnost spojená s pohřebnictvím, pište na obchod@pohreb.cz. Provozovatel stránek není pohřební služba a ani neodpovídá za obsah a dostupnost stránek, které jsou provozovány pod jednotlivými odkazy. Kontrola jejich náplně a provoz jsou plně v kompetenci jejich majitelů.
Položky Označené jako "Další možnosti z kraje" případně "Další možnosti z okresu" jsou placenou službou.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.