Nacházíte se zde: Úvod Články Pohřební služby Rozhovor: Helena Vyskočilová, jednatelka, Pohřební ústav AURIGA spol. s r.o.

Rozhovor: Helena Vyskočilová, jednatelka, Pohřební ústav AURIGA spol. s r.o.

15. 2. 2017

Pro návštěvníky Pohreb.cz jsme připravili druhý z řady rozhovorů s představiteli pohřebních služeb. Jako druhá odpovídala paní Helena Vyskočilová, jednatelka Pohřebního ústavu AURIGA spol. s r.o.

Jak jste se dostala k pohřebnictví?

Moji rodiče začali v roce 1991 v tomto oboru podnikat a já jsem v tom vyrostla. Nikdy jsem ani neuvažovala nad tím, dělat něco jiného. Takže jsem po ukončení studií začala ihned v rodinné firmě pracovat. 

Co jste dělala předtím?

Jen studovala. A už i při studiích jsem postupně začínala pracovat. 

Jak se vyvíjela Vaše kariéra v pohřebnictví?

Nejdřív jsem pracovala jen jako sjednavatelka v jedné z našich kanceláří. Postupně jsem přešla k vyřizování mezinárodních převozů a vytvořila mezinárodní oddělení. A mimo to jsem začala budovat naši partnerskou síť po celém světě, získávala kontakty a postupně se věnovala především tomu a věnovala se i mezinárodním konferencím, kterých se pravidelně účastním do dnes. 

Jaké vidíte v pohřebnictví trendy? V čem se dle Vás změnily požadavky a nároky klientů?

Dovolím si říct, že právě naše pohřební služba se snaží ty evropské a světové trendy přinášet. Jsme to právě my, kdo dováží a prodává, jako výhradní prodejce prostředky, náčiní a chemikálie pro úpravy zesnulých. Jako jediní, kdo smí školit v oboru úpravy zesnulých jsme vyškolili již stovky pracovníků pohřebních služeb v ČR, aby i oni mohli zesnulé upravovat a poslední pohled a rozloučení se zesnulým bylo důstojné a na úrovni. Dále pak nakupujeme zboží v cizině, jako třeba rubáše, urny a další, abychom rozšířili nabídku pro pozůstalé a dali jim možnost pořídit pro své zesnulé kvalitu či novinky ze světa.

V Čechách se požadavky klientů mění jen s nabídkou. Klient v ČR není většinou obeznámen s trendy ve světě, a proto je zde ani nepožaduje. Řídí se právě uvedenou nabídkou a zní potom volí tu nejvhodnější právě pro něj.

Po jakých nadstandardních službách je největší poptávka?

Myslím, že jednou z mála nadstandartních služeb je balsamace, i když my ji vzhledem k mezinárodním převozům považujeme za běžnou. Jinak se za nadstandard může považovat třeba barvení vlasů či lakování nehtů u žen.

Kolik ročně přibližně realizujete pohřbů a jaké procento z nich je bez obřadu?

Přibližně 500 pohřbení a tak těch 45% je bez obřadu.

Ve kterých městech máte kanceláře a jakou máte regionální působnost?

Provozovny máme ve městech Litoměřice, Lovosice a Libochovice. Působnost pak ovšem ale po celé ČR. Vyzvedáváme zesnulé po celé ČR a i kdekoliv v ČR zařizujeme pohřbení nebo organizujeme i další služby.

O jaké pohřební zboží je u Vás největší zájem?

O kvalitní rakve a květinovou vazbu. Dále pak i o zboží dovážené z Anglie, jako třeba urny nebo luxusní rubáše.

Některé pohřební služby mají vlastní vazárnu i kamenictví, jakým způsobem jste se rozhodli Vy? V čem vidíte výhody Vašeho řešení?

My si kromě kamenictví vyrábíme vše sami. Máme vlastní vazárnu, i prodejnu – květinku. Dále si sami tiskneme saténové stuhy. Máme i vlastní výrobu štítků na urny i rakve. A další podobné stroje, abychom byli soběstační. A v tou jsou právě ty výhody, abychom byli soběstační a mohli za naši kvalitu služeb a produktů odpovídat sami. Abychom tyto věci pouze nepřeprodávali. To je velmi důležité.

Kam byste chtěla Vaši společnost směřovat v následujích letech? Jak se Vaše představa změnila od doby, kdy jste začala vést Vaši pohřební službu?

Já si myslím, že stále stejným směrem. Jelikož zastávám názor, že jdeme nyní tím správným. V těch ostatních věcech i nadále rozšiřovat služby, přivážet nové zboží a držet krok se světem. Modernizace systémů, které používáme a obnova vozů a prostor naší pohřební služby je samozřejmostí. Nicméně o vedení firmy se zatím stále podílím s rodiči, takže na změny se nijak nesoustředím.

Co byste dnes dělala jinak?

Osobně si myslím, že vůbec nic. To, kam jsme firmu dostali, co jsme vybudovali a jak vše dosud vedeme je myslím na výborné úrovni. Takže jsem spokojená.

Co se Vám povedlo a nepovedlo?

Na to nedokážu odpovědět … co se nepovedlo mě vůbec nic nyní nenapadá a povedlo? Já myslím, že v podstatě vše. Díky tomu jsme tam, kde jsme.  

O pracovnících v pohřebních službách si někteří lidé myslí, ze jsou tak trochu divní. Jak to vidíte Vy?

Svým způsobem ano. A myslím, že musíme být jiní. Jinak bychom tuhle práci asi dělat nemohli. Navíc to nelze brát jako práci, ale především jako poslání. Tuhle práci musíte jednoduše dělat rád.

Jaké máte koníčky?

Hudba, tanec, inline bruslení, kolo, běžky a plavání.  

Jak často řešíte reklamace - a jaké nejčastěji?

Naprosto minimálně a když, tak se to týká pohřebního zboží, které máme v prodeji. Jinak vůbec. 

Jaký je Váš nejlepší a nejhorší pracovní zážitek?

Nejlepší …. To se asi nedá říct. Každý úspěch, každá pochvala a podobné situace jsou vždy to nejlepší.
Nejhorší je asi jediný, a to, když jsem začínala s kurzem balsamování. Poprvé k tělům zesnulých, poprvé s nimi pracovat a spousta dalších poprvé… 

Nástupnictví - jak máte vyřešeno předání společnosti Vašim nástupcům?

Já jsem v podstatě firmu nedávno převzala po svých rodičích, takže v současnou chvíli nic podobného neřeším a ani se tím nijak nezabývám. Obě mé děti jsou malinké a nijak se jich tedy firma zatím netýká. Zdali budou nebo nebudou chtít v naší firmě pokračovat nechám ale ve 100% na nich. Určitě nebudu nikoho nutit. Časem se tedy uvidí.

Varování: Která místa a aktivity jsou velmi nebezpečná, odkud například evidujete často tragicky zesnulé?

Dopravní nehody a u zimních sportů často laviny, oboje většinou ze zahraničí.

Otázky připravil Ing. Aleš Pektor, www.pohreb.cz

Zpět na přehled

Nahoru