Nacházíte se zde: Úvod Články Pohřební služby Rozhovor: David Borovička, jednatel, ELPIS s.r.o. – Pohřební ústav ELPIS
Rozhovor: David Borovička, jednatel, ELPIS s.r.o. – Pohřební ústav ELPIS
Pro návštěvníky Pohreb.cz jsme připravili druhý z řady rozhovorů s představiteli pohřebních služeb. Jako další odpovídal pan David Borovička, jednatel, ELPIS s.r.o. – Pohřební ústav ELPIS
Jak jste se dostal k pohřebnictví?
Moji rodiče pracují v pohřebnictví od roku 1985 a pohřební službu provozují v Praze od roku 1990. Vyrůstal jsem v tomto prostředí a byl jsem tím ovlivňován. Na studiích jsem dospěl k závěru, že se budu na rodinné firmě podílet a plně se jí věnovat.
Co jste dělal předtím?
Jak jsem již říkal, studoval jsem. V ČR není vybudována síť uceleného kvalitního vzdělávání v oboru pohřebnictví, proto jsem zvolil můj druhý blízký obor a to bezpečnost, který je v určitém směru s pohřebnictvím propojen a navíc jsem složil maturitní zkoušku z pohřebnictví
Jak se vyvíjela Vaše kariéra v pohřebnictví?
Jako malý jsem doprovázel rodiče v práci. Ale reálně jsem se začal postupně podílet až v dospívání. Mezitím jsem byl na stážích v pohřebních ústavech v zahraničí. Naplno pracuji v Pohřebním ústavu ELPIS od roku 2009, od svých 18ti let.
Jaké vidíte v pohřebnictví trendy? V čem se dle Vás změnily požadavky a nároky klientů?
Nepracuji v pohřebnictví tak dlouho, jako starší generace. Nicméně musím říct, že pokrok u většiny pohřebních služeb je velký. Jak v poskytovaných službách, péčí o zesnulé i nabízeném zboží. V ČR máme mnoho pohřebních služeb, které získávají nové poznatky u kolegů, nebo na výstavách v zahraničí a díky vzájemným přátelským vztahům a zdravé konkurenci se nové trendy daří implementovat u svých pohřebních ústavů. Většina pozůstalých vybírá z jednoduché nabídky, kterou jim předloží pohřební služba. Ale máme zde skupinu zákazníků, kteří mají specifické požadavky, chtějí mít rozloučení podle jejich netradičních představ a ti poté vybírají, u koho si pohřeb sjednají. Jsou-li spokojení, doporučují takové pohřební služby dále. Bohužel je zde také ještě stále skupina pohřebních služeb, které podporují především pohřby bez obřadu, prodávají papírové rakve a bojí se ukázat svojí nekvalitní práci, to je cesta k záhubě, která ani samotným pohřebním službám, natož pozůstalým nepomůže.
Po jakých nadstandardních službách je největší poptávka?
Poptávka je po veškerém nadstandardním zaopatření zesnulého včetně kosmetické aplikace, památečním skle včetně šperků, kvalitních rakví, pohřebních limuzínách, návštěvách zemřelého ještě před samotným smutečním obřadem, individuálním smutečním rozloučením jak s rakví, tak s urnou, ponecháním zesnulého po určitou dobu v místě úmrtí (pronájem chladících podložek).
Kolik ročně přibližně realizujete pohřbů a jaké procento z nich je bez obřadu?
V řádu tisíců pohřbení za rok, kde mírně převažují pohřby s pouhou kremací. Nutno říct, že u našeho pohřebního ústavu Elpis podíl pohřbů s pouhou kremací dlouhodobě klesá. Zákazníci preferují pohřby s osobním rozloučením. Nic méně naše kapacita je omezena, musíme především dbát na kvalitu naší práce a zákonnost, před pouhou kvantitou.
Ve kterých městech máte kanceláře a jakou máte regionální působnost?
Největší podíl našich poboček máme v Praze, dále v Brandýse nad Labem, Kostelci nad Labem, Neratovicích a přirozeně v jejich okolí, neboť máme 24 hodinovou službu pro případy úmrtí.
Kam byste chtěl Vaši společnost směřovat v následujích letech? Jak se Vaše představa změnila od doby, kdy jste začal vést Vaši pohřební službu?
Dalším zkvalitňováním a rozšiřováním poskytovaných služeb. Upevnění a budování dobré značky našeho pohřebního ústavu na trhu. Firmu vedeme s rodiči, představa tedy je společná.
Co se Vám povedlo a nepovedlo?
Povedlo se nám postavit moderní zázemí, kdy máme vše pod jednou střechou, navíc do kterého můžou přijít pozůstalí a mohou vidět v jakém prostředí se jejich blízcí nacházejí. Zemřelého připravíme a umožníme nejbližším pozůstalým kontakt ještě před samotným smutečním obřadem, kde na to většinou již není čas. V tomto zázemí můžeme ukázat, že opravdu nemáme co skrývat a že péče o zesnulé u našeho pohřebního ústavu je na špičce v ČR.
O pracovnících v pohřebních službách si někteří lidé myslí, ze jsou tak trochu divní. Jak to vidíte Vy?
Práce v pohřebnictví je práce jako každá jiná. Buď jí můžete dělat dobře, nebo špatně. Jedná se o službu, která by měla být společensky oceňována a ne opovrhována. Přeci jenom pracovníci pohřebních služeb zajišťují důstojný odchod našim zemřelým. Naopak si myslím, že v pohřebnictví dělají často veselí lidé. Pravdou, že personalistika je pro nás výzvou.
Jak často řešíte reklamace - a jaké nejčastěji?
Naštěstí moc často ne. Spíše se jedná o drobnosti chybou lidského faktoru, jako je přehození písmena na stuze apod. Někdy se stává, že narazíte na zákazníka, který když nedostane slevu, vás zastrašuje. Ale to je v každé poskytované službě.
Jaký je Váš nejlepší a nejhorší pracovní zážitek?
Nejlepší pracovní zážitek je každý realizovaný pohřeb, kdy je objednavatel spokojen a mnohdy pozitivně překvapen, jak se může poslední rozloučení zrealizovat. Profesionálně byla největším zážitkem realizace pohřbu pana prezidenta Havla. A nejhorší? Naštěstí jich v paměti moc nemám a snažím se na ně zapomenout.
Nástupnictví - jak máte vyřešeno předání společnosti Vašim nástupcům?
Já sám se pomalu stávám nástupcem v naší firmě, takže svoje nástupnictví přirozeně neřeším. Naše rodina jsou týmový hráči.
Varování: Která místa a aktivity jsou velmi nebezpečná, odkud například evidujete často tragicky zesnulé?
Doprava (motocykly, vozidla, apod.)
Otázky připravil Ing. Aleš Pektor, www.pohreb.cz